Ako naša hudba neladí?

Málokto z nás vie, že naša hudba tak celkom neladí. Možno len tí, ktorí sa zaujímajú o úplne iné veci, než bežní ľudia. Málokto vie, že existujú aj iné tóny, než len celé tóny a poltóny. Ako je to možné?

Číňania podobne, ako Pytagoras dokázali matematicky vypočítať hudobné vzťahy jednotlivých tónov a preukázali, že všetko so všetkým súvisí. Môžeme to pokojne nazvať aj prirodzené (čisté) ladenie. Toto ladenie korešponduje so zákonitosťami s prírodou. Aby som to vysvetlil pre tých, ktorí nevedia, na čo narážam, tak to sú alikvotné tóny. Tie som častokrát spomínal na mojích blogoch, no dnes niekto spomenul toto kľúčové slovo a už som sa začal vypytovať na to prirodzené ladenie. Odpoveď, ktorá zaznela bola už tá, ktorú som vedel.
Ak máte frekvenciu 100 HZ, alikvotné tóny budú 200 HZ, 300 HZ ATĎ, čiže všetki násobky hlavnej frekvencie. Keď používate program na generovanie tónov a použijete sínusový tón a budete tieto násobky generovať zistíte, ako všetko so všetkým súvisí. Pripomína mi to Jin a Jang v čínskej filozofii. Popísať toto všetko hudobnou teóriou by bolo asi také zbytočné, ako vysvetľovať, prečo existuje na svete toľko jazykov a nie iba jeden jazyk.

V čom sme teda spravili chybu? Prečo naša hudba neladí. Jednoducho vysvetlené, mnoho ľudí začalo experimentovať s intervalmi, preto že sa im nepáčilo, že nie sú tie tóny samostatné, ale všetko so všetkým súvisí. Tak intervaly začali skracovať a rôzne upravovať. Tak vzniklo temperované ladenie, kde síce tóny znejú výborne, no už nie podľa zákonov prírody, čiže nie sú prirodzené.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s