Asociácie II – Hudobný sluch

Konečne nadišiel čas, kedy vyvrátim predsudky voči mne. Niektorí z vás tvrdia milí čitatelia, že vraj mám absolútny sluch. Nuž, keby som ho mal, potom úplne každý tón by som vedel dokonca aj v disharmonických akordoch pomenovať, či dokonca povedať číselne frekvenciu, alebo počet úderov za minútu. Ja si o tom myslím niečo úplne iné.

Ako som už spomínal v predchádzajúcich článkoch, je to hlavne o predstave. Keď som bol malý, skúšal som si hrať na mojich klávesoch rôzne akordy a melódie rôznych piesní podľa toho, ako zneli. Vtedy som nevedel dokonca ani tóny, či akordy pomenovať, nehovoriac o tónoch, takže napríklad “dur, mol, c, cis, či ges” pre mňa boli neznáme pojmy. V jednom rozhovore som moderátorovi povedal, že som si bez pomenovania podľa sluchu a podľa rôznych piesní zapamätával rôzne tóny, či akordy a melódie. Pri populárnych piesňach to nie je žiadny problém, keďže mnohé z piesní môžu mať rovnaký sled akordov. Ako príklad môžem uviezť piesne Danza Kuduro, Žijeme len raz a dragostea din tei. Tí, ktorí sa venujú hudbe si všimnú, že sa tam opakujú rovnaké akordové postupy. To som si overil na mojom vreckovom syntetizátore, kde som naprogramoval tie akordy a potom nahral už len melódiu. Toto som robil pred tými, ktorí neverili, že toto dokážem na takej hračke, ktorá vyzerala skutočne strašne. Sotva som začal postupne programovať melódiu, jeden z mojich kamarátov si uvedomil, že mu niečo tá pieseň pripomína. Ako som programoval paterny ďalej už vedel, že sa jedná o pieseň dragostea din tei od moldavskej skupiny Ozone. V prípade tónin, či tónov môžu pomôcť podobné piesne, ktoré sú v rovnakých tóninách a potom si takto rozvyniete pamäť. Opäť si takto asociujeme rôzne podobnosti vrámci hudby. Alebo ako deťom si stačí asociovať durový akord s veselým, mólový so smutným a opäť je tu ďalšia asociácia pre rozlýšenie akordu. Niekedy stačí len trochu experimentovať a na postupné veci prídete sami. Nemusíte mať ani klavír. Stačia vám niekedy klávesy a niekedy vám môže pomôcť aj to.

Ku klávesom sa ešte vrátim. Pri tempe pomôže aj základná matematika. To isté platí pre rytmus. Napríklad počítal som sekundy. Vedel som približne, ako znie rytmus s tempom 120 úderov za minútu. Potom už len stačilo vydeliť číslo 120 číslom 2 a už tu máme 60. Píšem zatiaľ o štvrtinových rytmoch, napríklad 4/4, či 3/4 rytmoch. Prvé číslo prezrádza počet samotných nôt. Niektoré elektronické hudobné nástroje napríklad používajú šestnásť šestnástiniek, čo je tiež 4/4 rytmus, akurát najmenšia nota je tam šestnástina. Hudobníci určite rozumejú, na čo narážam a tí, ktorí sa venujú elektronickej hudbe určite tiež. Problém nastal, keď došlo na 7/8, či 9/8 rytmus, ktoré sa používajú napríklad v balkánskej tradičnej hudbe. Vedel som podľa posledného čísla, že hlavnou rytmickou hodnotou nie je štvrťová nota, ale osminová. Ale, určite existuje množstvo spôsobov, ako na tento rytmus. Aj tu môže pomôcť hudobná matematika, takže si predstavte príklad, ktorý bude jednoduchý a jeho výsledok bude 7. Najlepšie by bolo, aby obsahoval len dve čísla, nie tri. Pre tento príklad odporúčam model 4+3, alebo 3+4. Pri 9/8 rytme, ktorý nezodpovedá modelu 3+3+3 použite 4+5 a už máte nepravidelný rytmus.

Keď som už pri etnickej hudbe, nové klávesy majú funkciu prelaďovania do rôznych stupníc. To radšej na klavíroch neskúšajte. Musel som raz niekoho upozorniť, nech klavír radšej neprelaďuje do perzských stupníc. Arabské a perzské stupnice obsahujú totiž štvrťtóny. Je to niečo, čo opäť naša hudobná terminológia nepozná. Poznáme len celé tóny a poltóny, zatiaľ čo napríklad kultúry vo východných krajinách môžu mať aj tóny, o ktorých nevieme takmer vôbec nič. Keď som si totiž preladil klávesy do arabskej stupnici pochopil som, že skutočne niektoré tóny nedokáže naša západná hudobná terminológia jednoducho vysvetliť. Preto, keď sa zopár mojich kamarátov dozvedelo, že sa zaujímam o arabskú hudbu mi okamžite spomenuli štvrťtóny a ja som sa im pokúsil zaspievať aj nejaké melódie, kde štvrťtóny boli použité. Niekedy si opäť stačí nejaké tóny predstaviť v rôznych piesňach, prípadne celú melódiu a potom dokážete aj štvrťtóny zaspievať.

Pri hudobných stupniciach ešte ostanem. Ako som spomínal, na mojom keyboarde som si prepol  ladenie na arabské, ktoré sa nevyskytuje v našej západnej klasickej hudbe, dokonca sa veľmi dobre hrá len s jedným akordom. Čo sa ale stane, keď namiesto bielych klávesov použijete čierne? To isté platí aj pre klavír. Ak sa započúvate zistíte, že všetko znie, akoby spolu, všetko so všetkým súvisí. Takejto stupnici hovoríme pentatonika, čiže päťtónová stupnica. V tomto prípade mi pomohla hlavne intuícia a tá sa ukázala aj pri výbere stupníc na mojom keyboardu, kde som mal okrem rovnakého temperamentu, pytagorovskej stupnici, či už spomínaných arabských aj takzvané čisté ladenie. Stačilo si zahrať jeden akord a všetko spolu znelo. Akoby to bola nejaká vibrácia, ktorú zaregistrujú len vaše uši. Všetko začalo byť, akoby spojené. Pri tom tóny akordu boli C, E a G, aj keď už trochu inak naladené. Pre mňa z toho vyplýva, že ja len dobre počujem a absolútny sluch nemám. To, že niekto spieva úplne falošne nemusí znamenať, že má problém s hudobným sluchom. Veď aj ja, keď niekedy spievam v nahrávkach vo viacerých hlasoch spievam veľmi zle. Niekedy stačí obyčajné prepojenie mozgových hemisfér, rôzne asociácie a jednoduchosť a môžete si takto uľahčiť niektoré hudobné postupy. Za to stojí ešte jeden príklad. Voľakedy som skúšal hrať na gitare, ale nevedel som, ako na to. Potom na ktoromsi videu som sa dozvedel, že pre akordové hmaty treba struny chytať bližšie ku ladiacim kolíkom. To mi vôbec nenapadlo a hoci som už vtedy mal aj ukulele pochopil som, akú chybu som robil. Práve táto jednoduchosť mi pomohla, hoci ubehli po tejto udalosti dobré tri roky. Potom mi niekto povedal, že na Ukulele sa dá naučiť veľmi rýchlo hrať. Vedel som, že na Ukulele sú inak naladené struny, dokonca akoby do akordov a tak som použil to, čo som sa naučil pri mojej skúšobnej hre na gitare, čiže to, že treba chytať akordy bližšie ku tónom, do ktorých sú struny naladené a tak som sa veľmi rýchlo naučil hrať základné akordy na Ukulele, potom aj ostatné akordy. Čiže, jednoduchosť sa určite vypláca pri hre, či je to gitara, alebo klavír.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s