Pretrhať asociačné reťaze, ako na to?

V predchádzajúcom článku som spomínal, že asociácie môžu kadečo predstavovať, či dobré a či zlé. Naše rôzne predstavy nám zabraňujú prekročiť to, s čím sme stotožnení, či dokonca pokoriť naše ja, naše ego, či náš rozum. V kórejskej zenovej škole Kwan um je meditácia rozjímania nad slovami: “kto som? Kto je ja? Čo je to ja?” Odpoveď býva: “Neviem.” Alebo ešte za to stačí spomenúť známy Kongan mu.

Žiak sa pýta zenového majstra Čodžua:

“Má pes budhovskú podstatu?”

“Nie.” Odpovedá mu majster ˇČodžu.

Zaujámavé je na tom to, že Budha tvrdí, že každá živá bytosť má Budhovstvo, ale pes nie? Na to sa rozumom prísť nedá. Existuje množstvo takýchto zenových hádanok, ktorým utíšite svoje ego a môžete ich skúšať, aj keď nie ste Budhisti. Napríklad kniha Mrtvá kočka obsahuje takéto Kóany.

Ale čo, ak sa to dá inak? John Cage síce študoval Zen a v hudbe vďaka aleatorike vyvrátil predstavy o hudbe, ako takej. Keď už tu spomínam Zen, so Zenom sa spája aj Japonsko a s Japonskom sa môže spájať kvalitná japonská technika, video hry, pokémony, alebo aj ako som sa raz presvedčil japonské Porno. Jeden z mojich kamarátov mi raz naznačil, že Japonci si vo veľkom kupujú erotické pomôcky a aj iní kamaráti mi potvrdilo, že Japonsko sa už nespája so Zenom tak, ako pred tým. Práve naopak, Japonci zachádzajú do šialeného Konzumizmu. Rovnako aj Čína sa považuje za komunistickú krajinu, no zo skúseností rôznych cestovateľov vyplýva, že je tam kapitalistický ošiaľ. Vtedy predsudky o Číne padajú.

Snažím sa aj ja, aj keď inak, ako John Cage rôzne predsudky vyvracať. Pomáha mi pri tom etnická hudba, alebo World music. Nie som ale jediný. Veď istá slovenská kapela spojila slovenskú ľudovú pieseň s balkánskymi vplyvmi, či dokonca s motívmy z rôznych filmov, ako aj s bachovou polyfóniou. Možno si myslíte, že takéto veci nie sú možné a že je to bláznovstvo. V detstve som napríklad počúval experiment dvoch Francúzov, ktorí miešali rôzne kultúry do elektronickej hudby. V jednej skladbe som napríkad od tohto hudobného projektu počul pygmejské vokály a uspávanku zo Šalamúnových ostrovov. Napriek tomu toto všetko do seba ladilo, bola to výborná hudobná amalgamácia. Možno asi tušíte, že ide o Deep forest a o sweet lullaby. Alebo pri hudobnom projekte Enigma nájdete okrem gregoriánskeho chorálu aj spev domorodcov z Tajwanu, či niečo z Indie. Takéto experimenty niekedy zvyknú rúcať predsudky.

Pamätám si na pár zaujímavých názorov. Keďže v predchádzajúcom článku som spomínal hlavne to zlé, teraz nadišla zmena na dobré. Mnohí z vás viete, že píšem aj poviedky na tému Fantasy, no mnohé zaváňajú zvláštnym humorom. Platí to aj v hudbe a verte mi, že o jednej z hrdiniek v mojich poviedkach som zložil pieseň. Bola to princezná z Atlantídy, ale pozor! Nebolo to nič také, akoby ste si predstavovali. Žiadna ľúbezná pieseň, či niečo, čo by malo vystihovať princeznú. Práve naopak, predstavovalo prostredie nejakej krčmy v Tirolsku, kde niekto po Anglicky spieva pieseň o princeznej z Atlantídy a jódluje. Mala dokonca takú chytľavú melódiu, že si ju niektorí z mojich kamarátov pospevovali. Niektorí z mojich kamarátov si mysleli, že som sa zbláznil, ale iní sa na tom zabávali v tom zmysle, že si predstavovali niečo úplne iné. Alebo čo istá pieseň, ktorá bola kombináciou kresťanského, kórejského a japonského? Ak chcete o tejto piesni vedieť viac, pozrite sa na moju hudobnú tvorbu. Alebo napríklad moja zmäs piesní, kde boli rumunské nápevy zmiešané so slovenskými a gorálskymi, to už ale malo určité podobnosti. Možno ste napríklad ani netušili o tom, že niektoré maďarské ľudové piesne majú podobné melódie, ako slovenské ľudové piesne. Vďaka tomu, že s nimi máme spoločnú históriu to nie je nemožné. Ale napríklad kombinácia slovenskej ľudovej piesne s Reggae, Rasta vokálmi a francúzskym počítaním na začiatku do štyroch, to je už haluz, akoby istý môj kamarát povedal. Rôzne predstavy padajú a nemožné sa stáva uskutočneným.

Asi pred desiatymi rokmi som napríklad skúšal komponovať aj spájania arabského s rómskym, konkrétne s Flamenco vokálmi. Bolo to niečo také, ako Gipsy kings, ale texty boli samozrejme improvizované. V tom období som začal počúvať inú hudbu, než arabskú a to hudbu z oblasti Balkánu, cigánsku hudbu z oblasti Maďarska a Balkánu a Flamenco. Takže v niektorých mojich piesňach som napríklad imitoval arabské ženy a španielskych spevákov Flamenca. To, či sa takéto experimenty robili, to už neviem. Viem ale to, že napríklad jedno CD sa volalo šialení Balkánci. Na ňom však účinkovala pouličná skupina s Odesy, pri čom tie vplyvy, ktoré tam boli mohli byť balkánske. Háčik je ale v tom, že presne takéto vplyvy má aj balkánsky Klezmer a tiež aj tie ruské texty vo mne niečo zlomili. Zistil som, že v hudbe rôzne predsudky môžu okamžite spadnúť.

Aké sú teda zásady vyvracania predsudkov tak, aby mohlo aj dieťa vo vašom vnútri ožiť? Je to výborná vec hlavne preto, aby ste niečo nové vytvorili.

  1. Rôzne zenové Kóany vám môžu pomôcť vyvrátiť predsudky. Platí pri ních to, že ich myseľ nedokáže vyriešiť, rozum nechajte rozumom.
  2. Ak sa venujete umeniu, spojte to, čo ešte nikto nespojil a môže vám to pripadať aj čudné.
  3. Ak narazíte na ľudí, ktorí sú proti takýmto veciam nepresviečajte ich. Naučili sa žiť vo vlastnej bubline a nič tým nevyriešite.
  4. Ak vás niektorí budú pokladať za bláznov povedzte si, že každý je tak svojim spôsobom trochu bláznivý.
  5. Samozrejme, nepreháňajte to. Závisí aj od toho, či chcete ľuďom niečo priniesť, alebo len sebe. Ale, ak sa začnete príliš veľmi kohútiť, je na čase aj trochu spomaliť, nech dieťa vo vašom vnútri niečo nerozbije.
  6. Dôležité ale je, aby ste si z toho, čo sa vám s niečim spája zobrali len to dobré. Napríklad keď som narazil na indickú klasickú hudbu, nespájal som si to hneď s Indiou, Hinduizmom a kastami, ale vnímal som len tú hudbu, ako takú.

Niekedy je to ťažké. Ja som sa napríklad pokúšal spojiť niečo z našej klasickej, alebo neoklasickej hudby s tým, čo som napríklad objavil v indickej klasickej hudbe. Pochopil som, že je najdôležitejšie splynúť s hudbou, ako s vesmírom. Indovia totiž tvrdia, že v ich indickej klasickej hudbe je logika vesmíru a nie logika človeka.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s